Przedmiotowy system oceniania z informatyki
1. Zasady oceniania w zakresie każdej formy wypowiedzi ucznia
Przedmiotem kontroli i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia są:
- Wiadomości,
- Umiejętności,
- Postawy.
2. Hierarchia ważności ocen
I sprawdziany, II kartkówki = odpowiedzi = ćwiczenia na lekcji, III aktywność = zadania domowe, IV indywidualne prace uczniowskie, V zeszyt, VI udział w konkursach i olimpiadach.
3. Sprawdziany
Sprawdzian z określonego modułu lub zakresu tematów może być realizowany w formie: a) projektu b) pisemnej, c) testu (również testu online)
Jeżeli sprawdzian realizowany jest w formie projektu:
- uczeń zobowiązany jest dostarczyć pliki projektu na wyznaczona lekcję.
- wymagania na poszczególne oceny sformułowane są jasno i udostępnione we wskazanej przez nauczyciela lokalizacji
- odpowiedzialność za dostarczenie plików projektu do nauczyciela spoczywa tylko i wyłącznie na uczniu
- brak plików z projektem w momencie rozpoczęcia lekcji oznacza nieprzygotowanie do sprawdzianu i równoznaczne jest z oceną niedostateczną z tegoż sprawdzianu.
- jeżeli uczeń opuścił lekcję, na której oceniane są projekty, oddaje projekt na następnej lekcji, na której jest obecny. Brak plików z projektem w tym terminie równoznaczny jest z oceną niedostateczną.
Jeżeli sprawdzian realizowany jest w formie testu lub innej formie pisemnej:
- Musi być zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem,
- Czas trwania sprawdzianu – 1 godzina lekcyjna
- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścił sprawdzian pisze go na pierwszej lekcji po nieobecności,
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych opuścił sprawdzian pisze go w terminie uzgodnionym z nauczycielem,
Sprawdziany pisemne (nie będące realizowane w formie projektów) oceniane są zgodnie z następującymi zasadami: 100% + zadanie dodatkowe – ocena celująca, 90-100% - ocena bardzo dobry 75-89 % - ocena dobry, 50-74% - ocena dostateczny, 30-49% - ocena dopuszczający, Mniej niż 30 % - ocena niedostateczny,
- Nauczyciel może zastosować znaki „+” i „-„ w górnych i dolnych granicach punktacji,
- Uczeń może poprawiać sprawdzian, poprawa jest dobrowolna i musi być uzgodniona z nauczycielem,
- Ocenę ze sprawdzianu można poprawiać tylko raz.
- Uczeń, który nie ma pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego, nie może mieć oceny dobrej lub bardzo dobrej na semestr, uczeń nieobecny powinien sprawdzian zaliczyć,
4. Ćwiczenia praktyczne
- Ćwiczenia praktyczne polegają na wykonywaniu poleceń zgodnie z odpowiednią instrukcją zawartą na portalu gimnazjalnym, na platformie e-learningowej lub w innej lokalizacji wskazanej przez nauczyciela.
- Instrukcja podzielona jest na poszczególne części, każda następna część jest nieco trudniejsza oraz nagrodzona wyższą oceną. Uczeń sam decyduje na jaką ocenę wykonuje ćwiczenie.
- Instrukcje są tak skonstruowane, aby nawet najsłabszy uczeń był w stanie uzyskać ocenę pozytywną w czasie jednej lekcji, dlatego nauczyciel ocenia pracę na każdej lekcji.
- Ocena z ćwiczenia praktycznego podlega jednorazowej poprawie w terminie do 2 tygodni.
- Jeżeli uczeń nie uzyskał oceny z ćwiczenia na lekcji, na której był obecny zobowiązany jest donieść ćwiczenie w terminie do dwóch tygodni od tej lekcji, przy czym pod uwagę brana jest:
-
- data i godzina wysłania wiadomości email z załącznikiem w postaci ćwiczenia, lub
- data osobistego zaprezentowania ćwiczenia na kółku przedmiotowym lub konsultacjach, lub
- data wysłania pliku z ćwiczeniem na serwer, jeżeli taka forma przesyłania ćwiczeń jest podana przez nauczyciela.
5. Odpowiedź ustna
Zasady oceniania odpowiedzi ustnych: Za odpowiedź ustną uczeń może otrzymać ocenę od 1 do 6 w zależności, czy odpowiedź była:
- Kompletna,
- Zgodna z poleceniem,
- Wspomagana przez nauczyciela,
- Zawierała elementy rozszerzające wiedzę i umiejętności,
- Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją fakt nie przygotowania się do lekcji jednokrotnie,
- Uczeń po dłuższej nieobecności uzgadnia z nauczycielem termin uzupełniania braków,
- Uczniowie mogą poprawić ocenę przy ponownym bieżącym ocenianiu wiedzy i umiejętności.
6. Zadania domowe
Każdy uczeń ma obowiązek wykonywania zadań domowych
- Zgłoszenie braku pracy domowej lub zeszytu może nastąpić dwukrotnie w czasie jednego semestru, jest to odnotowane w dzienniku,
- Brak zgłoszenia nieodrobionej pracy domowej, odkryte przez nauczyciela w czasie lekcji oceniane jest oceną niedostateczną.
7. Kartkówki
- Obejmują wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji nie wymagają zapowiadania
- Maksymalną oceną z kartkówki może być ocena bardzo dobra,
- Kartkówki trwają maksymalnie 15 minut,
- Ocena z kartkówki jest równorzędna z odpowiedzią ustną,
- Ocena z kartkówki nie podlega poprawie.
8. Indywidualne prace uczniowskie
Prace indywidualne nieobowiązkowe oceniane są tylko pozytywnie
- Ocena jest wpisywana do dziennika tylko za zgodą ucznia,
Dopuszcza się stosowanie tak zwanych obowiązkowych prac indywidualnych, na przykład jako konsekwencję nieodpowiedniego zachowania ucznia
- Za taką pracę dodatkową uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną w przypadku niezastosowania się do zalecenia bądź niezastosowania się do wytycznych podanych przez nauczyciela.
9. Aktywność ucznia
Aktywność ucznia w uczeniu się może być dwojakiego rodzaju:
- Aktywność pozytywna na lekcji jest oceniana plusami. Trzy plusy równorzędne są z oceną bardzo dobrą,
- Aktywność negatywna, najczęściej brak pracy na lekcji, odnotowywana jest w dzienniku znaczkiem „-„, trzy takie minusy równoznaczne są z oceną niedostateczną.
- Jeżeli na lekcji realizowane jest ćwiczenie praktyczne, nauczyciel ma prawo wstawić ocenę niedostateczną, jeżeli uczeń w tym czasie nie zdołał zrealizować zakresu ćwiczenia przewidzianego przynajmniej na ocenę dopuszczającą
10. Zeszyt przedmiotowy
- Uczeń ma obowiązek posiadać na każdej lekcji zeszyt.
- W przypadku braku zeszytu lub jego nagannym prowadzeniu nauczyciel może zlecić uczniowi zaprowadzenie nowego zeszytu,
- Zeszyt prawidłowo prowadzony powinien zawierać wszystkie tematy, notatki z lekcji, prace domowe itp., W przypadku nieobecności ucznia na lekcji ma on obowiązek uzupełnienia zeszytu,
- W przypadku braku zeszytu na lekcji, jeżeli uczeń nie zgłosił braku zeszytu przed lekcją, otrzymuje ocenę niedostateczną.
11. Konkursy przedmiotowe
- Udział w konkursach przedmiotowych nagradzany jest pozytywną oceną wpisaną do dziennika
- Udział w konkursie - ocena bardzo dobra,
- Wyróżnienie w konkursie - ocena celująca.
12. Wymagania na poszczególne oceny z informatyki dla klas II i III gimnazjum
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń który:
- posiada wiedzę wykraczającą poza zakres materiału programowego,
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych mediów (np. Internet, czasopisma komputerowe, edukacyjne programy multimedialne)
- wykazuje inicjatywę rozwiązywania konkretnych problemów w czasie lekcji i pracy pozalekcyjnej,
- wykonuje z własnej inicjatywy dodatkowe prace,
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych,
- wykonuje prace na rzecz szkoły i pracowni (np. gazetki ścienne, prezentacje multimedialne).
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- informatyki w danej klasie,
- sprawnie posługuje się komputerem i zdobytymi wiadomościami,
- samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne,
- biegle i poprawnie posługuje się terminologią informatyczną,
- biegle i bezpiecznie obsługuje komputer,
- biegle pracuje w kilku aplikacjach jednocześnie.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń który:
- dobrze opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego,
- posługuje się terminologią informatyczną,
- poprawnie i bezpiecznie obsługuje komputer,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje problemy wynikające w trakcie wykonywania zadań programowych,
- pracuje w kilku aplikacjach jednocześnie.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń który:
- w sposób zadowalający opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału
- programowego,
- zna terminologię informatyczną, ale ma trudności z jej zastosowaniem,
- poprawnie i bezpiecznie obsługuje komputer,
- nie potrafi rozwiązać problemów wynikających w trakcie wykonywania zadań
- programowych, nawet z pomocą nauczyciela,
- poprawnie pracuje tylko w jednej aplikacji jednocześnie.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń który:
- częściowo opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego,
- częściowo zna terminologię informatyczną, ale nie potrafi jej zastosować,
- bezpiecznie obsługuje komputer,
- zadaną pracę wykonuje z pomocą nauczyciela,
- ma problemy przy pracy w najprostszych aplikacjach,
- poprawnie uruchamia komputer i zamyka system,
- poprawnie uruchamia i zamyka proste aplikacje.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń który:
- nie opanował umiejętności i wiedzy z zakresu materiału programowego,
- nie zna terminologii informatycznej,
- nie stosuje bezpiecznej obsługi komputera,
- nie potrafi poprawnie uruchomić komputera i zamknąć systemu.
|