Zmienne, wprowadzanie i wyświetlanie danych |
Instrukcje i materiały do ćwiczeń - Podstawy programowania w C++ |
Wpisany przez Administrator |
Z tego artykułu dowiesz się:
Deklaracja i użycie zmiennej Aby zrozumieć "filozofię" zmiennych napiszmy najpierw następujący, przykładowy program: Kompilujemy i uruchamiamy program (wciskając klawisz F9):
Ćwiczenie:
Wprowadzanie wartości zmiennych z klawiatury
Zmienne przydają się również wtedy, kiedy program współpracuje z użytkownikiem (użytkownik wprowadza dane np. z klawiatury). Aby to zrozumieć lepiej, stwórzmy nowy projekt: Następnie skompilujmy i uruchommy program (F9):
Jak widać na przykładzie, zmienna może przechowywać dane wprowadzone z klawiatury, które program może zmodyfikować i wyświetlić na ekranie.
Warto dodać, że użyliśmy biblioteki stdlib (7 linijka).Dzięki niej możemy zastosować polecenie system("PAUSE"); dzięki któremu program czeka na wciśnięcie dowolnego klawisza zanim zakończy działanie.
Zmienne tekstowe Napiszmy program, który pomoże nam zrozumieć ideę działania zmiennych tekstowych:
Kompilujemy i uruchamiamy program:
Jak widać program działa. Inne rodzaje deklaracji zmiennych typu tekstowego (string): char napis1[15]; //deklaracja napisu o długości 15 znaków char napis2[] = "To jest napis2"; /*deklaracja napisu (następuje automatyczne przypisanie tekstu zmiennej oraz określenie jej długości) */
Pytania kontrolne:
Zmienne typu float
Wykorzystaliśmy już zmienne typu integer (liczby całkowite) oraz char (znaki) i char [] (łańcuchy znaków - string). W programowaniu wykorzystuje się również zmienne typu float.Typ ten reprezentuje liczby zmiennoprzecinkowe, czyli rzeczywiste (również ułamki). Zilustrujmy to przykładem. Napiszmy nowy program:
Kompilujemy i uruchamiamy program (F9):
Jak widać program działa poprawnie. Zwróć uwagę na działanie w linii 18: mnożenie w C++ ma znak gwiazdki ( * ). Dzielenie w c++ to symbol ukośnika /. Dodawanie i odejmowanie mają swoje standardowe symbole. Zadania kontrolne:
Zmienne typu logicznego poznamy, kiedy będziemy się uczyć o instrukcjach warunkowych. Póki co przyjmijmy, że są zmienne, które przechowują informację prawda lub fałsz (true/false) . Czasami trzeba w jednej linii lub jednym wyrażeniu wyświetlić kilka zmiennych Poniższy przykład ilustruje taką sytuację. Stwórzmy nowy projekt i wpiszmy kod jak w przykładzie:
w miejsce '%s' program wstawia wartość zmiennej wypisanej po przecinku i formatuje ją jako zmienna tekstowa ('%f' to float, czyli zmiennoprzecinkowa, Po skompilowaniu programu uzyskamy następujący wynik:
Uwaga Wszystkie programy opatrz komentarzami. Na dopuszczający: wykonaj wszystkie ćwiczenia z powyższej instrukcji. Programu muszą działać poprawnie. Na dostateczny: Napisz program, który będzie dzielił przez siebie dwie liczby podane przez użytkownika Na dobry: Napisz program, który będzie prosił użytkownika o imię i nazwisko (oddzielnie) a później wyświetlał te informacje w jednej linii tekstu. Na bardzo dobry: Napisz program, który pobiera z klawiatury dane liczby "a" (całkowita) oraz liczby "b" (zmiennoprzecinkowa) a następnie oblicza wynik działania c = (a+b)/(b*a) Na celujący: Napisz program taki, jak na bardzo dobry, jednak odporny błędy (np. po wpisaniu litery zamiast wartości liczby, program"cierpliwie" ponownie prosi o podanie wartości tej samej zmiennej. Powodzenia!
|