Przeciążanie metod i konstruktory - Przeciążanie metod |
Instrukcje dodatkowe - Programowanie w języku JAVA | |||||||
Wpisany przez Administrator | |||||||
Strona 3 z 5
Przeciążanie metod
Przypomnieliśmy sobie w jaki sposób używamy metod. Teraz nauczymy się co to jest przeciążanie metod. Odpowiedź jest krótka: jest to definiowanie dwóch lub więcej metod pod tą sama nazwą, ale z innymi argumentami (parametrami), Np.: dla metody ustawX przekazywaliśmy parametr typu integer (nowy_x). Teoretycznie możemy dodać drugą metodę, która jako argumentu użyje innych parametrów. Pokażę to na przykładzie: Zadanie 3: Program, który przeciąża metodę ustaw_x używając jako argumentu innego obiektu. Zastanówmy się, co stało się w programie: utworzyliśmy w sumie 2 obiekty klasy punkt (linijki 20 oraz 23) ustawiliśmy parametry obiektu punkt1 (linijki 21 i 22) ustawiliśmy parametr x dla obiektu punkt2 używając przeciążonej metody ustawX Zauważ, że w klasie punkt są 2 metody o nazwie ustawX: jedna jako argument przyjmuje liczbę całkowitą, druga przyjmuje obiekt klasy punkt, z którego "wyciąga" sobie wartość parametru. Tego typu zabiegi (przeciążanie metod) używane są bardzo często, ponieważ programista musi zapamiętać tylko jedna nazwę funkcji, za to jako parametr podaje to, co mu jest wygodnie w tym momencie użyć. Ćwiczenie do utrwalenia: Zadanie 3: Napisz program, który analogicznie jak w powyższym przypadku używa przeciążonej metody ustawY przyjmującej jako argument obiekt klasy punkt. Zadanie 4: Zmodyfikuj powyższy program tak, aby za pomocą jednej metody można było ustawić obydwa parametry (x oraz y) korzystając z gotowych metod (ustawX oraz ustawY).
|