Szukaj

1944

Reklama

Chroń swoje dziecko

w Internecie
Reklama

za darmo ...

Kalendarz

Reklama

Jak odbierasz ...

Wygląd portalu
 

"Musicie od siebie wymagać, nawet jeśli inni by od Was nie wymagali..." JP2 [100%]

Reklama
Klasy, pola, metody... czyli zaczynamy programowanie obiektowe. - Metody PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 20
SłabyŚwietny 
Instrukcje dodatkowe - Programowanie w języku JAVA
Wpisany przez Administrator   
Spis treści
Klasy, pola, metody... czyli zaczynamy programowanie obiektowe.
Klasy i pola
Metody
Wszystkie strony

Metody

Każda klasa oprócz pól może używać tzw metod. Aby zrozumieć do czego służą metody napiszmy i przeanalizujmy powyższy program:


Po uruchomieniu:

 

W tym programie nie ma metod, za to do wyświetlenia wartości pól użyto 10 linijek:

 

10 linijek do wyświetlenia wartości pól 2 obiektów. Używając prostej logiki, jeśli byśmy mieli 10 obiektów to do wyświetlenia wartości ich pól musielibyśmy napisać 50 linijek kodu - po 5 dla każdego obiektu (bo jest 5 pól klasy). O wiele prościej byłoby napisać procedurę wyświetlania wszystkich pól danego obiektu tylko raz, a później wywołać ją dla każdego obiektu oddzielnie:

To, co tutaj zastosowaliśmy to właśnie metody: przyjrzyjmy się linijkom 8-14:

Właśnie w linijkach 8-14 zdefiniowaliśmy metodę. Metoda jest to jakby prosty mini-program zdefiniowany wewnątrz klasy, który wykonuje jakieś zadania - w tym przypadku wyświetla wartości pól obiektu. Zauważ. że wewnątrz metody (właściwie wewnątrz całej klasy) nie musimy odwoływać się do danych pól poprzez podanie nazwy obiektu, kropki oraz nazwy pola. Wystarczy sama nazwa pola.

 

Wywołanie metody przedstawiono w linijkach 29 i 30. Zauważ, że sposób odnoszenia się do metody jest analogiczny, jak sposób odnoszenia się do pola poza obrębem definicji klasy:

procek1.wyswietl_wartosci_pol();

czyli nazwa obiektu, kropka, nazwa metody.

Używając metod możemy również wprowadzać lub modyfikować wartości pól klasy.

W poniższym przykładzie dodamy metodę służącą zmiany ceny dla obiektu klasy procesor:

Uruchamiamy program i sprawdzamy, czy działa:

 

Program działa.

Zadania do samodzielnego wykonania:

1. Napisz program, który wykorzystując klasę uczeń, o polach: pesel, imię, nazwisko, nr_w_dzienniku, klasa, przechowuje dane 3 uczniów (zastanów się jakiego typu pól użyć). Program na końcu wyświetla wszystkie dane (wartości pól)

2. Zmodyfikuj powyższy program tak, aby można było zmienić nr w dzienniku ucznia oraz klasę.

Dla ambitnych:

3. Zmodyfikuj program tak, aby zmiana nru w dzienniku oraz klasy była opcją (instrukcja warunkowa) a nie była narzucona. (jesli nie pamiętasz jak to zrobić to przypomnij sobie poprzednie zadania)

Dla bardzo ambitnych:

4. Zmodyfikuj program tak, aby można było dodawać nowe obiektu klasy uczeń w nieskończoność (no, może do 1000 uczniów ...).

Powodzenia!