Klasy, pola, metody... czyli zaczynamy programowanie obiektowe. - Klasy i pola |
Instrukcje dodatkowe - Programowanie w języku JAVA | |||||
Wpisany przez Administrator | |||||
Strona 2 z 3
Programy komputerowe służą do tego, aby przetwarzać dane. W tym celu nauczyliśmy się stosować: -różne typy zmiennych: *znakowe(char), *liczbowe-całkowite (byte, short, int, long), *liczbowe-zmiennoprzecinkowe (float, double) *logiczny (boolean) -instrukcje warunkowe: if, case -instrukcje-pętle: *for *while *do..while Typy zmiennych, które wymieniliśmy to jeszcze nie wszystkie, jakie są. Są to tylko proste typy, z których możemy tworzyć złożone byty - klasy. Aby to zrozumieć, napiszmy i przeanalizujmy prosty program:
W programie stworzyliśmy klasę o nazwie samochód. W klasie występują następujące POLA: marka, model, kolor typu String rocznik typu int; przebieg typu double;
Klasa jest więc złożoną strukturą danych, taką jakby całością złożoną z pól, które ją opisują.
Aby obiekty danej klasy funkcjonowały trzeba je zainicjować: Od tej pory w komputerze figuruje obiekt o nazwie s1 klasy samochód. TO, co zrobiliśmy w linijkach 4-10 było definicją klasy, natomiast w linijce 11 dokonaliśmy inicjacji obiektu klasy samochód, który nazywa się s1. Jak dotąd jednak nasz obiekt jest bezużyteczny, ponieważ nie przechowuje żadnych danych. Spróbujmy to zmienić: przypiszemy obiektowi s1 jakieś realne wartości: Od tej pory obiekt klasy samochód ma przypisane wartości pól, jest więc fiatem 126p z 1967 roku, koloru czerwonego i ma na liczniku 200000 km. Sprawdźmy, czy komputer poprawnie przechowuje te informacje: Po uruchomieniu: A więc wszystko działa jak należy. Zwróć uwagę na to, jak odnosimy się do pól danego obiektu: s1.marka = ... czyli poprzez podanie nazwy obiektu, kropki a następnie nazwy pola.
Ćwiczenie do utrwalenia (obowiązkowe): 1. Napisz program, w którym zdefiniujesz klasę o nazwie procesor o następujących polach: firma model taktowanie ilość cache cena Zastanów się jakiego typu będą te pola. Następnie zainicjuj obiekt procek1 klasy procesor, wprowadź dane dowolnego procesora i sprawdź, czy będą się poprawnie wyświetlać. Spróbuj pisać program sam, bez pomocy instrukcji. 2. Zmodyfikuj powyższy program tak, aby były aż 2 obiekty klasy procesor: procek1 oraz procek2.
|