Szukaj

1944

Reklama

Chroń swoje dziecko

w Internecie
Reklama

za darmo ...

Kalendarz

Reklama

Jak odbierasz ...

Wygląd portalu
 

"Musicie od siebie wymagać, nawet jeśli inni by od Was nie wymagali..." JP2 [100%]

Reklama
Klasy, pola, metody... czyli zaczynamy programowanie obiektowe. - Klasy i pola PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 20
SłabyŚwietny 
Instrukcje dodatkowe - Programowanie w języku JAVA
Wpisany przez Administrator   
Spis treści
Klasy, pola, metody... czyli zaczynamy programowanie obiektowe.
Klasy i pola
Metody
Wszystkie strony

 

Programy komputerowe służą do tego, aby przetwarzać dane. W tym celu nauczyliśmy się stosować:

-różne typy zmiennych:

*znakowe(char),

*liczbowe-całkowite (byte, short, int, long),

*liczbowe-zmiennoprzecinkowe (float, double)

*logiczny (boolean)

-instrukcje warunkowe: if, case

-instrukcje-pętle:

*for

*while

*do..while

Typy zmiennych, które wymieniliśmy to jeszcze nie wszystkie, jakie są. Są to tylko proste typy, z których możemy tworzyć złożone byty - klasy.

Aby to zrozumieć, napiszmy i przeanalizujmy prosty program:

 

W programie stworzyliśmy klasę o nazwie samochód.

W klasie występują następujące POLA:

marka, model, kolor typu String

rocznik typu int;

przebieg typu double;

 

Klasa jest więc złożoną strukturą danych, taką jakby całością złożoną z pól, które ją opisują.

 

Aby obiekty danej klasy funkcjonowały trzeba je zainicjować:

Od tej pory w komputerze figuruje obiekt o nazwie s1 klasy samochód.

TO, co zrobiliśmy w linijkach 4-10 było definicją klasy, natomiast w linijce 11 dokonaliśmy inicjacji obiektu klasy samochód, który nazywa się s1.

Jak dotąd jednak nasz obiekt jest bezużyteczny, ponieważ nie przechowuje żadnych danych. Spróbujmy to zmienić: przypiszemy obiektowi s1 jakieś realne wartości:

Od tej pory obiekt klasy samochód ma przypisane wartości pól, jest więc fiatem 126p z 1967 roku, koloru czerwonego i ma na liczniku 200000 km.

Sprawdźmy, czy komputer poprawnie przechowuje te informacje:

Po uruchomieniu:

A więc wszystko działa jak należy. Zwróć uwagę na to, jak odnosimy się do pól danego obiektu:

s1.marka = ...

czyli poprzez podanie nazwy obiektu, kropki a następnie nazwy pola.

 

Ćwiczenie do utrwalenia (obowiązkowe):

1. Napisz program, w którym zdefiniujesz klasę o nazwie procesor o następujących polach:

firma

model

taktowanie

ilość cache

cena

Zastanów się jakiego typu będą te pola.

Następnie zainicjuj obiekt procek1 klasy procesor, wprowadź dane dowolnego procesora i sprawdź, czy będą się poprawnie wyświetlać. Spróbuj pisać program sam, bez pomocy instrukcji.

2. Zmodyfikuj powyższy program tak, aby były aż 2 obiekty klasy procesor: procek1 oraz procek2.