Szukaj

1944

Reklama

Chroń swoje dziecko

w Internecie
Reklama

za darmo ...

Kalendarz

Reklama

Jak odbierasz ...

Wygląd portalu
 

"Musicie od siebie wymagać, nawet jeśli inni by od Was nie wymagali..." JP2 [100%]

Reklama
Przedmiotowy System Oceniana z Informatyki PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 18
SłabyŚwietny 
Ogłoszenia - Ogłoszenia administratora portalu
Wpisany przez Administrator   

Przedmiotowy system oceniania z informatyki

 

1. Zasady oceniania w zakresie każdej formy wypowiedzi ucznia

Przedmiotem kontroli i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia są:

  • Wiadomości,
  • Umiejętności,
  • Postawy.

2. Hierarchia ważności ocen

I     sprawdziany,
II     kartkówki = odpowiedzi = ćwiczenia na lekcji,
III     aktywność = zadania domowe,
IV     indywidualne prace uczniowskie,
V    zeszyt,
VI     udział w konkursach i olimpiadach.

3. Sprawdziany

Sprawdzian z określonego modułu lub zakresu tematów może być realizowany w formie:
a) projektu
b) pisemnej,
c) testu (również testu online)


Jeżeli sprawdzian realizowany jest w formie projektu:

  • uczeń zobowiązany jest dostarczyć pliki projektu na wyznaczona lekcję.
  • wymagania na poszczególne oceny sformułowane są jasno i udostępnione we wskazanej przez nauczyciela lokalizacji
  • odpowiedzialność za dostarczenie plików projektu do nauczyciela spoczywa tylko i wyłącznie na uczniu
  • brak plików z projektem w momencie rozpoczęcia lekcji oznacza nieprzygotowanie do     sprawdzianu i równoznaczne jest z oceną niedostateczną z tegoż sprawdzianu.
  • jeżeli uczeń opuścił lekcję, na której oceniane są projekty, oddaje projekt na następnej lekcji, na której jest obecny. Brak plików z projektem w tym terminie równoznaczny jest z oceną niedostateczną.



Jeżeli sprawdzian realizowany jest w formie testu lub innej formie pisemnej:

  • Musi być zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem,
  • Czas trwania sprawdzianu – 1 godzina lekcyjna
  • Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścił sprawdzian pisze go na pierwszej lekcji po nieobecności,
  • Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych opuścił sprawdzian pisze go w terminie uzgodnionym z nauczycielem,



Sprawdziany pisemne (nie będące realizowane w formie projektów) oceniane są zgodnie z następującymi zasadami:
100% + zadanie dodatkowe – ocena celująca,
90-100% - ocena bardzo dobry
75-89 % - ocena dobry,
50-74% - ocena dostateczny,
30-49% - ocena dopuszczający,
Mniej niż 30 % - ocena niedostateczny,

 

  • Nauczyciel może zastosować znaki „+” i „-„ w górnych i dolnych granicach punktacji,
  • Uczeń może poprawiać sprawdzian, poprawa jest dobrowolna i musi być uzgodniona z nauczycielem,
  • Ocenę ze sprawdzianu można poprawiać tylko raz.
  • Uczeń, który nie ma pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego, nie może mieć oceny dobrej lub bardzo dobrej na semestr, uczeń nieobecny powinien sprawdzian zaliczyć,

 

4. Ćwiczenia praktyczne

  • Ćwiczenia praktyczne polegają na wykonywaniu poleceń zgodnie z odpowiednią instrukcją zawartą na portalu gimnazjalnym, na platformie e-learningowej lub w innej lokalizacji wskazanej przez nauczyciela.
  • Instrukcja podzielona jest na poszczególne części, każda następna część jest nieco trudniejsza oraz nagrodzona wyższą oceną. Uczeń sam decyduje na jaką ocenę wykonuje ćwiczenie.
  • Instrukcje są tak skonstruowane, aby nawet najsłabszy uczeń był w stanie uzyskać ocenę pozytywną w czasie jednej lekcji, dlatego nauczyciel ocenia pracę na każdej lekcji.
  • Ocena z ćwiczenia praktycznego podlega jednorazowej poprawie w terminie do 2 tygodni.
  • Jeżeli uczeń nie uzyskał oceny z ćwiczenia na lekcji, na której był obecny zobowiązany jest donieść ćwiczenie w terminie do dwóch tygodni od tej lekcji, przy czym pod uwagę brana jest:
    • data i godzina wysłania wiadomości email z załącznikiem w postaci ćwiczenia, lub
    • data osobistego zaprezentowania ćwiczenia na kółku przedmiotowym lub konsultacjach, lub
    • data wysłania pliku z ćwiczeniem na serwer, jeżeli taka forma przesyłania ćwiczeń jest podana przez nauczyciela.

 

5. Odpowiedź ustna

Zasady oceniania odpowiedzi ustnych:
Za odpowiedź ustną uczeń może otrzymać ocenę od 1 do 6 w zależności, czy odpowiedź była:

  • Kompletna,
  • Zgodna z poleceniem,
  • Wspomagana przez nauczyciela,
  • Zawierała elementy rozszerzające wiedzę i umiejętności,
  • Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją fakt nie przygotowania się do lekcji jednokrotnie,
  • Uczeń po dłuższej nieobecności uzgadnia z nauczycielem termin uzupełniania braków,
  • Uczniowie mogą poprawić ocenę przy ponownym bieżącym ocenianiu wiedzy i umiejętności.

 

6. Zadania domowe

Każdy uczeń ma obowiązek wykonywania zadań domowych

  • Zgłoszenie braku pracy domowej lub zeszytu może nastąpić dwukrotnie w czasie jednego semestru, jest to odnotowane w dzienniku,
  • Brak zgłoszenia nieodrobionej pracy domowej, odkryte przez nauczyciela w czasie lekcji oceniane jest oceną niedostateczną.

 

7. Kartkówki

 

  • Obejmują wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji nie wymagają zapowiadania
  • Maksymalną oceną z kartkówki może być ocena bardzo dobra,
  • Kartkówki trwają maksymalnie 15 minut,
  • Ocena z kartkówki jest równorzędna z odpowiedzią ustną,
  • Ocena z kartkówki nie podlega poprawie.

8. Indywidualne prace uczniowskie

Prace indywidualne nieobowiązkowe oceniane są tylko pozytywnie

  • Ocena jest wpisywana do dziennika tylko za zgodą ucznia,

Dopuszcza się stosowanie tak zwanych obowiązkowych prac indywidualnych, na przykład jako konsekwencję nieodpowiedniego zachowania ucznia

  • Za taką pracę dodatkową uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną w przypadku niezastosowania się do zalecenia bądź niezastosowania się do wytycznych podanych przez nauczyciela.

9. Aktywność ucznia

Aktywność ucznia w uczeniu się może być dwojakiego rodzaju:

  • Aktywność pozytywna na lekcji jest oceniana plusami. Trzy plusy równorzędne są z oceną bardzo dobrą,
  • Aktywność negatywna, najczęściej brak pracy na lekcji, odnotowywana jest w dzienniku znaczkiem „-„, trzy takie minusy równoznaczne są z oceną niedostateczną.
  • Jeżeli na lekcji realizowane jest ćwiczenie praktyczne, nauczyciel ma prawo wstawić ocenę niedostateczną, jeżeli uczeń w tym czasie nie zdołał zrealizować zakresu ćwiczenia przewidzianego przynajmniej na ocenę dopuszczającą

 

10. Zeszyt przedmiotowy

  • Uczeń ma obowiązek posiadać na każdej lekcji zeszyt.
  • W przypadku braku zeszytu lub jego nagannym prowadzeniu nauczyciel może zlecić uczniowi zaprowadzenie nowego zeszytu,
  • Zeszyt prawidłowo prowadzony powinien zawierać wszystkie tematy, notatki z lekcji, prace domowe itp., W przypadku nieobecności ucznia na lekcji ma on obowiązek uzupełnienia zeszytu,
  • W przypadku braku zeszytu na lekcji, jeżeli uczeń nie zgłosił braku zeszytu przed lekcją, otrzymuje ocenę niedostateczną.

11. Konkursy przedmiotowe

  • Udział w konkursach przedmiotowych nagradzany jest pozytywną oceną wpisaną do dziennika
  • Udział w konkursie - ocena bardzo dobra,
  • Wyróżnienie w konkursie - ocena celująca.

 

12. Wymagania na poszczególne oceny z informatyki dla klas II i III gimnazjum


Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń który:

 

  • posiada wiedzę wykraczającą poza zakres materiału programowego,
  • umie samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych mediów (np. Internet, czasopisma komputerowe, edukacyjne programy multimedialne)
  • wykazuje inicjatywę rozwiązywania konkretnych problemów w czasie lekcji i pracy pozalekcyjnej,
  • wykonuje z własnej inicjatywy dodatkowe prace,
  • osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych,
  • wykonuje prace na rzecz szkoły i pracowni (np. gazetki ścienne, prezentacje multimedialne).


Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń który:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
  • informatyki w danej klasie,
  • sprawnie posługuje się komputerem i zdobytymi wiadomościami,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne,
  • biegle i poprawnie posługuje się terminologią informatyczną,
  • biegle i bezpiecznie obsługuje komputer,
  • biegle pracuje w kilku aplikacjach jednocześnie.


Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń który:

 

  • dobrze opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego,
  • posługuje się terminologią informatyczną,
  • poprawnie i bezpiecznie obsługuje komputer,
  • z pomocą nauczyciela rozwiązuje problemy wynikające w trakcie wykonywania zadań programowych,
  • pracuje w kilku aplikacjach jednocześnie.


Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń który:

 

  • w sposób zadowalający opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału
  • programowego,
  • zna terminologię informatyczną, ale ma trudności z jej zastosowaniem,
  • poprawnie i bezpiecznie obsługuje komputer,
  • nie potrafi rozwiązać problemów wynikających w trakcie wykonywania zadań
  • programowych, nawet z pomocą nauczyciela,
  • poprawnie pracuje tylko w jednej aplikacji jednocześnie.



Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń który:

  • częściowo opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego,
  • częściowo zna terminologię informatyczną, ale nie potrafi jej zastosować,
  • bezpiecznie obsługuje komputer,
  • zadaną pracę wykonuje z pomocą nauczyciela,
  • ma problemy przy pracy w najprostszych aplikacjach,
  • poprawnie uruchamia komputer i zamyka system,
  • poprawnie uruchamia i zamyka proste aplikacje.


Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń który:

  • nie opanował umiejętności i wiedzy z zakresu materiału programowego,
  • nie zna terminologii informatycznej,
  • nie stosuje bezpiecznej obsługi komputera,
  • nie potrafi poprawnie uruchomić komputera i zamknąć systemu.