Szukaj

1944

Reklama

Chroń swoje dziecko

w Internecie
Reklama

za darmo ...

Kalendarz

Reklama

Jak odbierasz ...

Wygląd portalu
 

"Musicie od siebie wymagać, nawet jeśli inni by od Was nie wymagali..." JP2 [100%]

Reklama
Wstęp do grafiki komputerowej PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
Instrukcje i materiały do ćwiczeń - Photoshop CS2
Wpisany przez Administrator   

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest grafika rastrowa i jakie ma zalety a jakie wady
  2. Co to jest grafika wektorowa i jakie ma zalety a jakie wady
  3. Czym różnią się od siebie te dwa sposoby zapisu grafiki
  4. Jakimi programami tworzymy i edytujemy grafikę rastrową oraz wektorową 

 

Zalet i zastosowań grafiki komputerowej nie trzeba nikomu przedstawiać ani opisywać. W dobie cyfrowych urządzeń oraz cyfrowych dokumentów nie sposób sobie wyobrazić sytuacji, kiedy nie dysponujemy obrazami zapisanymi w sposób cyfrowy.

Grafikę cyfrową można zapisać na dwa podstawowe sposoby: jako grafikę wektorową lub rastrową.

Grafika wektorowa to taka, gdzie obraz interpretowany jest jako zbiór elementów podstawowych (figury geometryczne, odcinki, krzywe) o konkretnych parametrach.  Obraz jest więc wyświetlany poprzez narysowanie wszystkich tych figur z zachowaniem ich porządku na tzw. osi odległości (figury mogą być wirtualnie w różnej odległości od płaszczyzny ekranu. można nimi manipulować za pomocą specjalnego programu)

Więcej na temat grafiki wektorowej dowiesz się z Wikipedii: KLIKNIJ TU

Grafika rastrowa interpretowana jest jako zbiór pikseli na płaszczyźnie. Piksele mogą być czarno-białe lub kolorowe.Każdy wiec piksel jest umiejscowiony na siatce na ekranie, kartce wydruku lub wyświetlaczu. Nie ma innych parametrów poza współrzędnymi oraz kolorem. Po zastosowaniu kompresji graficznej piksele grupowane są niekiedy w plamy, jednak interpretacja grafiki rastrowej opiera się na funkcjonowaniu kolorowych pikseli.

Więcej na temat grafiki rastrowej znajdziesz w Wikipedii: KLIKNIJ TU

Różnice pomiędzy grafika rastrową a wektorową:

  • skalowalność grafiki wektorowej, której brak grafice rastrowej. Objawia się to tym, że obraz zapisany wektorowo będzie ostry po pomniejszeniu lub powiększeniu a także obróceniu o dowolny kąt, natomiast piksele w rastrach po powiększeniu powodują zacieranie się obrazu. Rożnica wynika z rożnych interpretacji: trójkąt zapisany jako figura może być prawie dowolnie powiększony bez uszczerbku na jakości obrazu, natomiast piksel powiększony nieznacznie ujawnia "pikselowata" budowę obrazka poprzez jego kanciasty wygląd.




  •  uniwersalność - grafiki stworzone w programach do edycji wektorowej można zawsze wyeksportować do niemal dowolnego formatu graficznego. Trudniej jest skonwertować grafikę rastrową do formatu wektorowego kiedy chcemy na przykład przeskalować obrazek lub zmienić proporcje miedzy tłem a modelem/modelką.Inna sprawa jest fakt, że do tworzenia projektów uzasadnione jest korzystanie z edytorów grafiki wektorowej, natomiast nikomu nie jest potrzebna wektorowa interpretacja np. zdjęć (bo do tego najczęściej używa się edytorów grafiki rastrowej - do edycji i retuszu zdjęć)

Programy do edycji grafiki wektorowej:
najpopularniejszym jest Corel Draw, a z darmowych odpowiedników - Gimp

Pełna i w miarę aktualna lista jest na stronach Wikipedii

 

Programy do edycji grafiki rastrowej:
najpopularniejszym jest Adobe Photoshop, a z darmowych odpowiedników - znów uniwersalny Gimp

Pełna i w miarę aktualna lista jest na stronach Wikipedii

 

Przejdź do pierwszej lekcji TUTAJ