Wstęp do grafiki komputerowej |
Instrukcje i materiały do ćwiczeń - Photoshop CS2 |
Wpisany przez Administrator |
Z tego artykułu dowiesz się:
Zalet i zastosowań grafiki komputerowej nie trzeba nikomu przedstawiać ani opisywać. W dobie cyfrowych urządzeń oraz cyfrowych dokumentów nie sposób sobie wyobrazić sytuacji, kiedy nie dysponujemy obrazami zapisanymi w sposób cyfrowy. Grafikę cyfrową można zapisać na dwa podstawowe sposoby: jako grafikę wektorową lub rastrową. Grafika wektorowa to taka, gdzie obraz interpretowany jest jako zbiór elementów podstawowych (figury geometryczne, odcinki, krzywe) o konkretnych parametrach. Obraz jest więc wyświetlany poprzez narysowanie wszystkich tych figur z zachowaniem ich porządku na tzw. osi odległości (figury mogą być wirtualnie w różnej odległości od płaszczyzny ekranu. można nimi manipulować za pomocą specjalnego programu) Więcej na temat grafiki wektorowej dowiesz się z Wikipedii: KLIKNIJ TU Grafika rastrowa interpretowana jest jako zbiór pikseli na płaszczyźnie. Piksele mogą być czarno-białe lub kolorowe.Każdy wiec piksel jest umiejscowiony na siatce na ekranie, kartce wydruku lub wyświetlaczu. Nie ma innych parametrów poza współrzędnymi oraz kolorem. Po zastosowaniu kompresji graficznej piksele grupowane są niekiedy w plamy, jednak interpretacja grafiki rastrowej opiera się na funkcjonowaniu kolorowych pikseli. Więcej na temat grafiki rastrowej znajdziesz w Wikipedii: KLIKNIJ TU Różnice pomiędzy grafika rastrową a wektorową:
Programy do edycji grafiki wektorowej: Pełna i w miarę aktualna lista jest na stronach Wikipedii
Programy do edycji grafiki rastrowej: Pełna i w miarę aktualna lista jest na stronach Wikipedii
Przejdź do pierwszej lekcji TUTAJ
|