Uproszczone instrukcje warunkowe |
Instrukcje i materiały do ćwiczeń - Podstawy programowania w C++ |
Wpisany przez Administrator |
Instrukcje warunkowe można przedstawić w sposób skrócony. niektórzy uważają, że zyskuje się na czytelności kodu dzięki temu rozwiązaniu. Cecha charakterystyczna tego rozwiązania jest także to, że nie tylko wykonuje on powierzone instrukcje zależnie od spełnienia warunku, lecz również zwraca pewną wartość.Nawet, jeśli nie zamierzasz korzystać z innych form prezentowania instrukcji to musisz wiedzieć o ich istnieniu na wypadek, gdybyś musiał zrozumieć filozofię działania programu napisanego przez kogoś innego. Z tego artykułu dowiesz się:
W poprzednich artykułach pisaliśmy następujący program:
" Napisz program, który prosi użytkownika o podanie trzech liczb i wyświetla komunikat z informacją o tym, która z nich jest większa, natomiast w przypadku, gdy podane liczby są równe, program wyświetla stosowny komunikat i kończy działanie.
Aby rozwiązać powyższe zadanie sporządźmy schemat działania programu w zapisie pseudokodowym: 1. czytaj pierwszą liczbę 2. czytaj drugą liczbę 3.Sprawdź, czy liczby są różne - jeżeli są różne, to: a) sprawdź, która z nich jest większa b) wyświetl komunikat o większej liczbie - w przeciwnym wypadku (kiedy liczby są równe): a) wyświetl komunikat o tym, że liczby są równe 4. zakończ działanie programu
Aby napisać stosowny program potrzeba, abyśmy wprowadzili wyrażenie else (czyli "w przeciwnym wypadku"). Else jest rozwinięciem instrukcji if:
if (warunek) instukcja1 else instrukcja2; jeżeli (warunek est spełniony) wykonaj instrukcję 1 w przeciwnym przypadku wykonaj instrukcję 2
instrukcje warunkowe zostały zapisane tak: if (a!=b) { blok instrukcji } else {blok instrukcji } można zapisać to inaczej: (warunek ? blok instrukcji wykonywanych przy spełnionym warunku : blok instrukcji wykonywanych przy niespełnionym warunku ) w tym przypadku: (a!=b ? printf("Sa ROWNE") : printf("Sa ROZNE" ))
Spróbujmy to zobrazować przykładem: Ćwiczenie 1: Napisz program, który informuje użytkownika, czy liczba podana przez niego to liczba "pomyślana" przez komputer. (np 7)
kod programu:
Wywołanie programu (Wciśnij F9):
Ćwiczenie 2: Napisz program, który informuje użytkownika, czy podane przez niego dwie liczby są równe czy różne. Wskazówka: analogicznie jak powyżej (na początku artykułu)
Skrócone instrukcje warunkowe potrafią też "zwracać" pewne wartości> Pozwól, że przedstawię to na przykładzie: Ćwiczenie 3: Napisz program, który wyświetla większą liczbę z dwóch różnych liczb podanych przez użytkownika: Pseudokod:
kod programu:
Wywołanie programu:
Ćwiczenie 4: Napisz program, który sprawdza która z trzech liczb jest największa i wyświetla wynik użytkownikowi. Wykorzystaj skrócone instrukcje warunkowe.
Wskazówka: najpierw porównaj dwie liczby a następnie porównaj większą z tych dwóch liczb z trzecią liczbą.
Pseudokod:
Ćwiczenie 5: Napisz program, który sprawdza która z czterech liczb jest największa i wyświetla wynik użytkownikowi. Wykorzystaj skrócone instrukcje warunkowe. powodzenia!
|