1. Do kompetencji Dyrektora Gimnazjum należy:
1) prowadzenie dokumentacji określonej szczegółowymi przepisami;
2) ustalanie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły;
3) dobieranie kadry pedagogicznej, pracowników niepedagogicznych szkoły oraz zatrudnianie ich;
4) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły, a w szczególności:
a) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców oraz dokonywanie ich oceny,
b) organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej,
c) sprawowanie opieki nad uczniami poprzez stwarzanie warunków do harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego,
d) zapewnianie bezpieczeństwa oraz higieny pracy i nauki, organizowanie współpracy z pozostałymi organami szkoły oraz informowanie na początku roku szkolnego uczniów i pracowników szkoły o konieczności zawiadomienia o wypadkach, jakie mogą się wydarzyć podczas zajęć organizowanych przez szkołę,
e) przewodniczenie pracom Rady Pedagogicznej oraz realizowanie uchwał podjętych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej,
f) współdziałanie z organizacjami związkowymi, organizacjami uczniowskimi, społecznymi i środowiskowymi działającymi na terenie szkoły,
g) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną,
h) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych,
i) odpowiadanie za majątek szkoły, jego prawidłowe utrzymanie i zabezpieczenie oraz za właściwe obciążenie odpowiedzialnością materialną nauczycieli i innych pracowników;
5) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
6) decydowanie, czy zasięgnąć opinii Samorządu Uczniowskiego w trakcie dokonywania oceny pracy nauczyciela;
7) stwarzanie warunków do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
2. Dyrektor Gimnazjum jest uprawniony do:
1) kierowania działalnością szkoły oraz reprezentowania jej na zewnątrz;
2) podpisywania dokumentów związanych z zarządzaniem placówką;
3) ustalania tygodniowego rozkładu zajęć określającego organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych;
4) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
5) powierzania stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych w szkole oraz odwoływania z tych stanowisk po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego;
6) premiowania i nagradzania pracowników, a także udzielania im kar porządkowych;
7) występowania z wnioskami w sprawach nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
8) przyjmowania uczniów do szkoły;
9) występowania z wnioskiem do organu nadzorującego o skreślenie ucznia z listy uczniów;
10) dokonywania oceny pracy nauczycieli;
11) dysponowania środkami określonymi w planie finansowym szkoły.